ارزش ویژه برند چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مشتریان وفادار هر چیزی را که یک برند تولید می کند، صرف نظر از قیمت، کیفیت یا حتی تصادفی بودن آن می خرند؟ این ارزش ویژه برند شرکت در کار است!

ارزش ویژه برند، ارزش خود برند است، رقمی انتزاعی که توسط استراتژی برندسازی و ادراک اجتماعی تعیین می شود. بر خلاف سایر دارایی‌های مالی، تعیین ارزش ویژه برند در یک مقدار دقیق بسیار دشوارتر است، اما با این وجود هنوز تأثیر زیادی بر سود شرکت دارد.

این راهنما آنچه را که شرکت ها باید در مورد ارزش ویژه برند بدانند، توضیح می دهد. ما در مورد اهمیت ارزش ویژه برند در یک مدل تجاری صحبت می کنیم، چگونه می توان ارزش ویژه نام تجاری را از پایه ایجاد کرد و حتی یک فرمول ارزش ویژه نام تجاری را برای تخمین خود به اشتراک گذاشت.

ارزش ویژه برند چیست؟

ارزش ویژه برند به ارزش اجتماعی اشاره دارد که صرفاً بر نام یک برند و تداعی هایی که یک مصرف کننده روی آن دارد. برندهایی که ارزش ویژه بیشتری دارند، بیشتر مورد احترام هستند، بنابراین مشتریان ترجیح می دهند از آنها خرید کنند تا رقبایشان، حتی اگر این به معنای پرداخت بیشتر باشد. از نظر مصرف کننده، برندهایی با ارزش ویژه محصولات یا خدمات با ارزش بیشتری را ارائه می دهند.

 

ارزش ویژه برند هم در روانشناسی مصرف کننده و هم در عملکرد شرکت ریشه دارد. به طور خاص، شامل موارد زیر است:

وابستگی عاطفی مصرف کننده به برند، خوب یا بد، بر اساس تجربیات قبلی
ثبات یک شرکت در زمینه هایی مانند کیفیت محصول، خدمات مشتری و بازاریابی تخصصی
همانطور که می بینید، هر دوی آنها با گذشت زمان توسعه می یابند و به برندهای قدیمی برتری در ارزش ویژه برند می دهند. با این حال، حتی برندهای جدید مانند استارتاپ‌ها می‌توانند این فرآیند را تسریع کنند و فوراً ارزش ویژه برند خود را با بهبود استراتژی بازاریابی برند خود، که خود به شدت به تبلیغات، چرخه عمر محصول/خدمات و طراحی خود برند مانند لوگوها و طراحی وب‌سایت متکی است، افزایش دهند.

اهمیت ارزش ویژه برند

به طور خلاصه، ارزش ویژه برند یک محصول/خدمت را جذاب‌تر می‌کند و به آن موقعیت بهتری در بازار می‌دهد و به شرکت اجازه می‌دهد تا هزینه بیشتری را بپردازد. زیبایی این است که شما مجبور نیستید در واقع خود محصول/خدمت را تغییر دهید (اگرچه کمک می کند)، بلکه باید نظر عموم را نسبت به برند خود تغییر دهید.

نظرات مصرف کنندگان در مورد یک برند تعیین می کند که آیا آنها با آنها تجارت می کنند یا نه، به همین دلیل است که شرکت ها پول زیادی را در برندسازی سرمایه گذاری می کنند. تجارب گذشته، ثبات محصول/خدمات و آنچه در اخبار وجود دارد، همگی می توانند نظر مثبت یا منفی یک برند را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر گوگل را با ابزارهای ضروری مرتبط کنید که استفاده از اینترنت را آسان تر می کند، ارزش ویژه برند آن را افزایش می دهید. اگر گوگل را با تجاوز به حریم خصوصی یا سایر مطبوعات بد مرتبط کنید، ارزش ویژه برند آن را کاهش می دهید. در هر صورت، هر چیزی که Google را با آن مرتبط می‌کنید، هنگام ارائه یک محصول یا خدمات جدید، بر تصمیم‌های خرید شما تأثیر می‌گذارد.

ارزش ویژه برند بر فروش، سود و ارزش کل شرکت تأثیر می‌گذارد – مستقیماً با اجازه دادن به آنها برای دریافت نشانه‌گذاری بالاتر. اثرات ارزش ویژه برند در نهایت به آسانی قابل مشاهده است، مانند صنعت مد که میانگین نشانه گذاری برای خرده فروشان و طراحان بین 125 تا 150 درصد است—برای زمینه، میانگین نشانه گذاری برای یک خواربارفروش خرده فروشی کمتر از 15 درصد است.

برای نشان دادن، فرض کنید یک تی شرت که هزینه ساخت آن 5 دلار است به یک خرده فروش با قیمت حدود 12 دلار فروخته می شود و سپس آن خرده فروش آن را با قیمت حدود 25 دلار به مشتریان می فروشد. یک مشتری می تواند یک تی شرت تقریباً یکسان و بدون مارک را به قیمت 5 دلار بخرد، اما اگر روی آن تی شرت لوگوی Coco Chanel وجود داشته باشد، مشتریان خاص 25 دلار را به صورت مقرون به صرفه می خوانند!

 

https://99designs.com/blog/logo-branding/brand-equity/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *